Olli
Santavuori:
Evoluutio
ja luominen
3.6.2019
Sisällys:
Mistä
on kysymys? Johdanto asiaan
Evoluutio
Evoluutioteoria
Luominen
Tieto,
maailmankatsomukset, usko ja mielipiteet
Evoluution
ja luomisen yhdistäminen
Mistä
on kysymys?
Evoluutioteorian ja luomisen välinen ristiriita on
yksi jatkuva kiistelyn aihe nykymaailmassa. Ateistit väittävät, ettei Jumalaa
ole, eikä luomista ole, ja että tiede tulee toimeen ilman sellaisia oletuksia,
kaikki voidaan selittää tieteellisesti, luominen on turha, sitä oletusta ei
tieteessä tarvita. Fundamentalistiset kreationistit ovat tästä niin kiukkuisia,
että ovat hylänneet koko tieteen ja ruvenneet kehittämään omaa tiedettään, kreationistista
tiedettä ja älykkään suunnittelijan teoriaa.
Naturalistinen tieteenfilosofia on tässä ollut
ateistien suurena tukena, koska sen mukaan tieteessä ei voida ottaa
selitystekijöiksi mitään korkeampia olentoja, Jumalaa, jumalia eikä
henkimaailman asioita. Ateistit ottavat tämän ehdottomana ja todistettuna,
naturalistinen tieteenfilosofia lähinnä hyödyllisenä työhypoteesina kaiken
taikauskon karistamiseksi pois tieteestä, ja luominen voidaan ottaa empiirisen
tieteenkäsityksen mukaan tieteeseen vain jos Jumalasta on objektiivisia
todisteita. Työhypoteesi on ollut tieteelle erittäin hyödyllinen kaiken
taikauskon ja muun epätieteellisyyden karsimiseksi tieteestä
Artikkelissa yritetään nyt käsitellä asiaa
kaikinpuolisesti, mikä asioiden logiikka tässä oikein on, ja mitä seuraa
mistäkin, mihin mikäkin ajatustapa perustuu ja mikä voisi olla totuus koko
asiasta. Mitä tiedetään ja mitä ei, mikä tässä on tiedettä, mikä
maailmankatsomusta, mikä filosofiaa, mikä mielipidettä.
Evoluutio
Evoluutio on luonnon tosiasia. Kaikessa tapahtumisessa
on evoluutiota, kehitystä. Kaikella on synty, kehitys ja loppu. Paitsi tietysti
ikuisilla asioilla, jos sellaisia on. Universumi, kaiken kokonaisuus, tietenkin
on ikuinen asia, tuntematon asia, asia, josta meillä voi olla vain aavistus,
mutta kaikki sitä pienemmät asiat ja maailmat alkavat, kehittyvät ja loppuvat.
Muitakin ikuisia asioita voi olla. Ne menevät käsityskykymme ulkopuolelle,
Jumala, Luoja on yksi tällainen asia, samoin peruselementit ja perusluonnonlait,
joita emme suinkaan täysin vielä tunne - vaikka fysiikka joskus niin on
käsitetty koska fysiikkamme nykyaikana on sangen korkealla tasolla ja lukuisat
maailman asiat ovat jo tarkkaan tiedossamme aineen ja energian asioista.
Sen kuitenkin tiedämme, että vaikka asia olisi miten
koko universumin suhteen, meidän galaksimme on joskus syntynyt tähtien
ryhmityttyä tähän muotoon kuin nyt ovat, spiraaligalaksiksi, Linnunradaksi.
Jokainen tähti on syntynyt jonkun ainesumun tiivistymisenä ja sitten tähdet
ovat ryhmittyneet tähän muotoon. Edelleen on sumuja ja tiivistymistä
Linnunradan sisällä ja supernovaräjähdyksiä.
Mitä Linnunradan ulkopuolella on, sillä ei liene
suurtakaan merkitystä aurinkokunnan ja maapallon evoluution asioihin.
Korkeintaan todennäköisyyksien laskemiseen elämästä maapallon ulkopuolella
muualla avaruudessa. Tai siihen, onko Jumala luonut ne kaikki ja millä tavalla.
Evoluution ja myös luomisen asioissa voimme keskittyä aurinkokuntaan ja
maapalloon. Sitä emme tiedä, onko maapallolle tullut asioita ja lajeja muualta
vai ei, siitä ei ole tietoa, vaikka niin olisikin. Sillä on kuitenkin
teoreettista merkitystä evoluutioteorian arviointiin.
Pääasia maapallon evoluution suhteen on nähdä, missä
kokonaisuudessa olemme ja miettiä, onko sillä mitään vaikutusta maapallolla.
Täällä siis maapallo on aurinkokunnan planeettana
tiivistynyt planeetaksi n 5 miljardia vuotta sitten. Elämää on ollut muutama
miljardi vuotta ja eläinlajeja kymmeniä miljoonia vuosia, ihmisiä pari
miljoonaa vuotta. Neanderthalin ihmisiä n. 300.000 vuotta ja Gro Magnon ihmisiä
n. 50.000 vuotta.
Voidaan ajatella, että tässä on jatkuva kehitys
aineesta elämään, elämästä erilaisiin eläinlajeihin, eläimistä ihmiseen.
Evoluutioteoria
Tämä jatkuva kehitys on evoluutioteorian käsitys
asiasta. Evoluutioteoria on tieteellinen teoria siitä, miten kaikki maapallolla
on tapahtunut. Elämä ja ihminen ovat
kehittyneet aineen hitaan kehityksen tuloksena aineesta. Se ei edes käsittele
sitä asiaa, onko elämä mahdollisesti tullut muualta. Panspermiaa, basillien
lentelemistä muilta planeetoilta meteorien mukana, on kyllä vakavasti
tieteessäkin harkittu. Että muualta olisi eläinlajit ja ihmiskunta tulleet,
sitä ei pidetä tieteellisenä ajatuksena. Siitä nyt luomisessa kuitenkin on
kysymys, jos sitä on ollut.
Tiede on tarkkaan selvittänyt evoluution lainmukaisuudet,
tapahtumisen, aineesta ihmiseen. Erityisesti lajien synnyn ja kehityksen
luonnonvalinnan ja muiden evoluution periaatteiden ja lakien mukaan. Vaikka
tämä voidaan tehdä tieteellisesti, ei siitä silti seuraa, etteikö luomista
voisi myös olla. Sellainen johtopäätös ei ole tieteellinen vaan maailmankatsomuksellinen.
Tämän maailmankatsomuksellisen johtopäätöksen useat evoluutioteorian ateistiset
kannattajat kuitenkin haluavat tehdä. Onko se oikeutettu vai ei, sitä
käsittelemme tässä filosofiselta pohjalta.
Luominen
Luominen on uskonnollinen käsitys asiasta. Onko
mahdollista aineesta syntyä elämä, elämästä ihmisen tasoinen tietoisuus? Tämän
fundamentalistinen kreationismi asettaa kysymyksenalaiseksi, ei kuitenkaan
kaikki uskonnollinen ajattelu. Luominen ja evoluutio voidaan myös yhdistää,
vaikka kukaan ei Jumalan puolta asiassa tarkkaan tunnekaan, Kuitenkin ne ovat
voineet tapahtua limittäin ja lomittain, luominen ja evoluutio.
Uskonto sanoo yksiselitteisesti että Jumala on luonut
maapallon ja sen ihmiset ja eläimet. Mutta mitä luominen tarkoittaa, ja kuinka
pitkälle universumiin se vaikuttaa? Näistä voidaan tehdä monenlaisia teorioita.
Fundamentalistinen teoria, että Jumala on luonut koko
universumin tyhjästä 6000 vuotta sitten, ei ole tieteen hyväksyttävissä; tiede
kumoaa nuoren universumin ja nuoren maapallon teoriat yksiselitteisesti. Me
tiedämme jo että näin ei ole. Ainoa mahdollisuus siihen suuntaan on, että koko
maapallo on tuotu muualta avaruudesta tai henkimaailmasta tähän kiertoradalle
aurinkoa kiertämään. Sehän on tietysti Jumalalle mahdollista, muttei asia
suinkaan näin tarvitse olla, asia voidaan miettiä toisellakin tavalla.
Keskustelussa on huomattava, että jos luomisen
vastustajat vastustavat jotain luomisteoriaa, niin on kuitenkin mahdollista
esittää sellainen luomiskertomuksen tulkinta, että se sopii tieteen
käsityksiin. Se että fundamentalistinen käsitys hylätään, ei ole vielä sama
kuin että koko luomisajatus pitäisi hylätä. On mahdollista ajatella luominen
ihan järkevästikin. Sellainen luomisen tulkinta tässä nyt esitetään, ja se pitäisi
kumota, fundamentalistisen luomiskäsityksen kumoaa tämäkin.
Luomisesta ei voi puhua kuin Jumalaan uskovat. Jos ei
usko, puhuu vain evoluutiosta. Tai alienien suorittamasta luomisesta.
Luomisesta on siis kristillisessä kontekstissa lähinnä
yritettävä selvittää, mitä luomiskertomus tarkoittaa nykyisen tieteen kielelle
käännettynä. Ateistit aina tuovat tässä esiin, että on muitakin kuin Raamatun
luomiskertomus, jopa Kalevalassa. Ne voidaankin jokainen käsitellä tietysti.
Tässä oletetaan, että Raamatun kertomus on lähinnä Jumalan omaa kertomusta ja
käsitellään sitä.
Tieto,
maailmankatsomukset, usko ja mielipiteet
Voiko luominen olla tietoa, eli missä määrin voidaan
nähdä sellaista maapallon historiassa? Jos se suljetaan etukäteen pois, silloin
on selvä ettei sitä löydetäkään. Mitkä asiat olisivat sellaisia, että niiden
löytyminen todistaisi luomista tapahtuneen?
Tässä on kysymys jatkumosta. Jos voidaan todistaa
jatkuva kehitys alkusoluista eläimiin ja ihmisiin, ei mitään muuta luomista
tarvita. Kuitenkin nyt, nykyisessä evoluutioteoriassa, tämä jatkumo on jo
oletuksena, teoriassa, ei sitä mitenkään todistettu ole, päinvastoin maapallolla
on ollut katastrofivaiheita, jolloin koko eläimistö on saattanut tuhoutua ja
silloin on täytynyt tapahtua uudelleen istuttaminen, muuten elämää ei täällä
olisi enää ollenkaan.
Samoin on vaikeata tietää, kuinka kauan minkin
eliölajin kehitykseen planeetalla vaaditaan, että se tapahtuisi pelkästään
evoluutiolla. Ei ole tietoa muista planeetoista, miten niillä asia on mennyt.
Tämä on asian tiedollinen puoli. Asiaa ei oikeasti
tiedetä, jolloin kysymys luomisesta ja kehityksestä on lähinnä
maailmankatsomuksellinen. Uskooko luomistöihin vai ei. Ja vaikka uskookin,
niiden täsmällinen tapahtumisen tapa on tuntematon.
Usko sanoo yksiselitteisesti että Jumala on luonut
maapallon asiat niin kuin ne luomiskertomuksessa kerrotaan. Miten ne olisivat
yhdistettävissä tieteen nykyiseen näkemykseen, siitä on luomiskertomuksen
erilaiset tulkinnat sitten esitettävissä. Tässä minun: https://www.santavuori.com/Luominen_ja_kehitys.htm
Suurimmaksi osin kysymys on siis maailmankatsomuksista
ja mielipiteistä, ei suinkaan tiedosta ja tieteestä, väitti luomisen suhteesta
evoluutioon mitä tahansa.
Evoluution
ja luomisen yhdistäminen
Evoluutio ja luominen ovat siis yhdistettävissä.
Filosofisesti voidaan ajatella, että kyseessä on ikuinen ympyrä, evoluutio
aineesta elämän ja ihmisen kautta jumaliin, ja sitten taas Jumalan luomistöiden
kautta aineeseen, elämään, ihmisiin ja jumaliin. Ja tämä on tapahtunut
maailmankaikkeudessa jo ikuisesti. Ei tarvitse kiistellä materialismin ja
idealismin välillä, molemmat pitävät paikkansa jollakin tavalla. Ei voida sanoa,
kumpi on ensin, aivan kuten muna vai kana- kysymyksessä, sama mistä kohtaan
ympyrän katsoo alkavan, alkaako se Jumalasta vai aineesta, ei se ala
kummastakaan, vaan on ikuinen ympyrä, jonka voi katkaista mistä kohtaan vaan ja
miettiä siitä eteenpäin ja taaksepäin.
Maapallolla on siis tapahtunut molempia, luomista ja
kehitystä, luomisen tapaa emme tarkasti tiedä, kuitenkaan se ei ole luomista
tyhjästä vaan olemassa olevien asioiden järjestämistä. Tyhjästä luominen voi
kyllä tarkoittaa asioiden tuomista henkimaailmasta näkyvään maailmaan, mutta
sellainen ei ole mitään tyhjästä luomista. Tyhjästä luominen on looginen
mahdottomuus.
Humoristisesti: Maailmankaikkeus on jumalien
tuottamisen tehdas.